Kezdőlap » Víz: a színtelen, szagtalan életelixír.

A szomjúságérzetünk nem mindig jelez, vagy nem mindig tudjuk szomjúságként értelmezni szervezetünk jelzését. Ezért a dehidratáltság napjainkban általános jelenség. Oda kell figyelnünk saját és a hozzánk tartozó gyerekek és az idős emberek folyadék fogyasztására.

Gondoltad volna, hogy egy átlagos ember naponta 1 liter vizet ad le a mindössze bőrön át (izzadással) és légzéssel? Ezen felül további (kb.) 1,5 liter vizet veszítünk széklet és vizelet formájában naponta. Ha meleg van, akkor még többet izzadunk, ekkor elektrolitokból is sokkal többet veszít a szervezet, így a kalciumot, magnéziumot, nátriumot is pótolni kell. Ezeket az ásványi anyagokat a magyar csapvizek és ásványvizek általában tartalmazzák.

Vízfogyasztás

Miért fontos a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadék bevitele?

  1. Testünk sejtekből áll, ezt tudjuk. Minden egyes sejt él, tehát szüksége van táplálékra, oxigénre, amit az érrendszer és a vér, a nyirokrendszer, és a sejtek közötti folyadék rendszer segítségével kap meg. Ahhoz, hogy optimális mennyiségben kapjanak a sejtek ellátást, a rendszernek megfelelő sűrűségűnek kell lennie. Amikor a folyadékháztartásunk felborul, a vér is besűrűsödik. Gondoljuk egy kicsit bele: testünk sejtekből épül fel. Képzeljük el, hogy minden egyes sejtnek saját anyagcseréje, tápanyagfelvétele és feladata van. Ezek a sejtek egymással kommunikálnak. A sejtközötti állomány, amely a kommunikáció eszköze is, szintén nagyrészt vízből áll. Minden egyes sejt tudja, hogy mit kell tennie, hogy hol a helye az egész rendszerben. Képzeljük el, hogy olyan a testünk, mint egy város, ahol a sejtek az emberek, a közlekedési eszközök a folyadékok (a vér, a nyirok, a sejtközötti állomány) és a nagyobb stratégiai pontok a szervek, amelyek szintén sejtekből épülnek fel. Mint ahogy a városban az embereknek és a közlekedési eszközöknek is szükségük van „üzemanyagra”, úgy sejtjeinket is egyenként táplálni kell és folyadékkal kell ellátni. Ahol hiány lép fel tápanyagban vagy folyadékban, ott sérül vagy elpusztul a sejt. Sok sejt elpusztulása pedig a szervek károsodásához vezet.
  2. A víz az információ átadásának alapja. A víz képes tárolni és továbbadni az információt, így szervezetünk minden egyes sejtje összekapcsolódik.
  3. Amikor a szervezet szomjazik, lassul a működés, az anyagcsere, az agyi vérellátás, álmosak, fáradtak leszünk, gyengülünk.

Honnan tudod, hogy nem iszol elég folyadékot?

  • szárad a szád
  • szomjas vagy
  • vizeleted koncentrált, sűrű, sötét
  • szorulásod van
  • fáj a fejed
  • elálmosodsz, nincs kedved semmihez
  • ritkán látogatod a mosdót
  • száraznak érzed a szemed

Mennyit kell innunk egy nap alatt?

Az orvostudomány mai állása szerint az ember nem élheti túl a vízhiányt két-három napnál tovább. Egészségünk érdekében naponta egyenletesen elosztva 10 testsúlykilogramonként 4 dl az a minimális vízmennyiség, amit el kell fogyasztanunk.

Mit igyunk?

A folyadékpótlás elsődleges forrása a víz. A napi ajánlott folyadékmennyiséget mindig tiszta víz formájában vigyük be! Esetleg tegyünk bele néhány citromkarikát, vagy citrom kifacsart levét. A kutyáinknak, cicáinknak és más állatainknak vizet adunk. A virágokat, növényeket vízzel öntözzük. Akkor miért gondoljuk, hogy élőlényként, emberként a szervezetünk más folyadékkal is hasonlóan tud működni, mint a vízzel?

A hozzáadott cukortól és adalékoktól mentes (lehetőség szerint frissen előállított) gyümölcslé fogyasztását a minimálisan meghatározott vízmennyiségen felül, üdítőitalként fogyaszthatjuk. Folyadékpótlás céljából alkalmazhatók a friss gyógyteák, természetesen cukor és más ízesítőanyag nélkül.

Nem megfelelő források a szervezet számára a cukros üdítők. Ezek nem szükségesek a szervezetünk számára, és még káros elemeket is tartalmazhatnak. Tehát mint „tiszta víz” egyáltalán nem jöhetnek szóba. Így ezek az üdítők csak ritkán, és a minimális folyadékon kívül ajánlatosak.

A kávé, mint folyadék azért nem jöhet szóba, mert több vizet vezet ki a szervezetből, mint amennyiből készül. Kellemes reggeli és napközbeni szertartás lehet, vannak pozitív hatásai, de mint folyadék, nem számítható bele a napi minimális mennyiségbe.

Az étellel elfogyasztott folyadékot (mint pl. leves) nem érdemes beleszámolni a napi folyadékbevitelünkbe, mert kb. 2-3 dl-ről van szó, és mire a szervezet feldolgozza, kivonja belőle a vizet, nagyon sok időt és energiát emészt fel.
A tiszta vízen kívül a többi folyadéknak tűnő dolog tehát a szervezet számára feldolgozást igényel, sejtjeink csak nagyon sok energia felhasználásával jutnak hozzá némi vízhez az ilyen italok fogyasztása esetén.

Milyen vizet igyunk?

A közfogyasztású ivóvizek vizsgálatát és ellenőrzését Magyarországon az Országos Közegészségügyi Intézet, valamint a helyi Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) végzik. A közegészségügyi előírások szerint a megfelelő minőségű ivóvíz színtelen, szagtalan, kellemes ízű. A csapvizet folyamatos laboratóriumi vizsgálatoknak vetik alá annak érdekében, hogy ne tartalmazzon az egészségre ártalmas anyagokat. Így országunkban a csapvíz is alkalmazható a szükséges folyadékmennyiség bevitelére.

Fontos a folyadékfogyasztás

Mi a helyzet a függőséggel?

Függhetünk a cukortól, a kólától, az édes ízektől. Ez nagyon komoly függőség, komolyan kell venni. Erre még a tudásanyag-sorozat 8. pontjában visszatérünk bővebben, amikor általánosan beszélünk a függőségeink elhagyásának jelentőségéről, nehézségeiről és az ezt segítő módszerekről.

Tehát az életmód változtatás első lépése, a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékfogyasztás már ezen a ponton is nehézzé válhat azoknak, akik rendszeresen nem vízzel oltják a szomjukat. De ha a cél előtted van, és tudod, hogy mennyire nem hasznos, sőt káros ez a szervezetednek, akkor 3-5 nap alatt át tudod állítani gondolkodásodat, és egyre könnyebb lesz a 2-3 vagy több liter vizet meginni. A 6-7. napon a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadék fogyasztás már kezd megszokottá válni szervezet számára, már érezni fogod ha kevesebbet iszol, és valóban jól fog esni, szomjas leszel. A megfelelő folyadék elfogyasztása felüdülést akoz a szervezetnek.

TIPP: Ha fáj a fejed, mielőtt a gyógyszeres dobozért nyúlnál, igyál meg 4-6 dl vizet, várj 10 percet. Legtöbb esetben a fejfájás elmúlik.

Néhány tipp, hogy a vízfogyasztás megszokássá váljék

  • Reggel mérd ki a szervezeted számára minimálisan szükséges vízmennyiséget, ha tisztított vagy csapvizet iszol! Tedd kulacsokba, öko-palackba, üvegbe, és vidd magaddal. Tedd olyan helyre, ahol látod, mert ha látod, akkor a szomjúságot jobban tudod értelmezni, és gyakrabban iszol. Ha ásványvizet választasz, akkor csak a megfelelő palackokat kell magadhoz venned, és eljárni a fentiek szerint.
  • Amennyiben ez a módszer nem lenne elég, akkor az előkészített vízből tudatosan, óránként igyál meg egy pohárral (kb. 2-3 dl).
  • Ha még ez sem működik, mert könnyen belemélyedsz a munkádba, akkor jöhet a technika: állítsd be a telefonodon az időzítést óránként, és minden alkalommal idd meg az egy pohár vizet (2-3 dl).
  • Ma már számos okostelefonnal használható alkalmazás létezik, amelyet használhatsz arra, hogy kiszámoljuk, mennyi folyadékot szükséges elfogyasztanunk egy nap folyamán. Ezek az alkalmazások emlékeztetők küldenek napközben, hogy véletlenül sem feledkezzünk meg a folyadék fogyasztásról és segítségükkel könnyen nyomon követhetővé válik, mennyit ittunk az adott napon. Ilyen alkalmazás a Drink Water Reminder.

Mindig van megoldás, ha van cél és akarat. A kifogás nem mentesít a dehidratáltság következményeitől. ☺
Szeresd magad annyira, hogy függetlenül minden körülménytől, Te az egészséget választod. Legyél magadnak annyira fontos, hogy megteszed, amit kell egy sokkal minőségibb élet reményében.

Ha kérdésed van, keress bizalommal.

Sok sikert!
Asztalosné Csordás Krisztina