Hol tart a gyermeked? A „felvételi láz” állapotában van még, vagy a „nemérdekel, nembíromtovább, úgysemtudommegcsinálni, aztsemtudommilegyek állapotban?
Ahhoz, hogy céltudatosan haladjon gyermekünk, ki kell jelölni a célt. Ehhez azonban előbb egy döntést kell hozni.
Ki hozza meg a döntést, a gyerek vagy a szülő?
A 14 13-14 éves kiskamaszok közül azok vannak jobb helyzetben, akik beleszerettek valamilyen szakmába, és tudják, hogy mi lesz a végső cél. Ők azok, akiknek kevesebb segítségre van szüksége, de azért fontos, hogy a szülő objektíven lássa gyermekét, kellően ismerje, segítsen abban, hogy valóban neki való-e a kiválasztott szakma, hivatás, és valóban fogja-e szeretni a célig vezető utat, jól fogja-e érezni magát.
Akinek fogalma sincs arról, hogyan is tovább 8. után, azoknak nagyobb segítségre lesz szükségük. Itt hatalmas szerep jut a szülőnek, és a szülő-gyermek kapcsolat minősége ebben a szituációban jól megmutatkozik. Sok szülő nem ismeri a gyermekét. Nem akarja tudni a nehézségeket, a kudarcokat, csak a jó tulajdonságokat látja. Sokszor nem is a gyermekét látja, hanem saját magát, így a gyermekének csak olyan tanácsokat képes adni, amelyek a szülő vágyainak beteljesülését eredményeznék.
Fejlődhet az önismeret, önbizalom
Egyébként azt gondolom, hogy ebben a korban még szinte mindegy is, hogy mit tanul, a leglényegesebb, hogy olyan környezetben, ahol fejlődésre van lehetősége, és jól érzi magát. A középiskolai évek fontosak, mert itt tovább erősödhet az önismeret, mélyülhet az önbizalom, helyére kerülhet az önértékelés. Ha túl erős vagy túl gyenge a választott középiskola, akkor ezek torzulhatnak.
A jó döntéshez a következő szempontokat érdemes figyelembe venni:
- Amikor több választás között kell dönteni, akkor nagyon sokszor próbáljuk a jövőt megjósolni. Azonban ez nagyon ingoványos talaj, ezért a fókusz a jelenen legyen. Azon információk alapján hozzuk meg a döntést, ami most biztos. Pl. szorgalom, terhelhetőség, tehetség, tehetség valamiben, stb.
- Ez a döntés nem a végső döntés. Nagyon kevés embert ismerek, aki abban a szakmában dolgozik pl. 20-30 év múlva, amit 14 évesen választott magának, vagy választottak neki. Ha ezt szem előtt tartod, akkor sokkal kevesebb stresszt és szorongást okoz maga a gondolat, hogy dönteni kell. Mindig van lehetőség újratervezésre.
- Az objektivitás nagyon fontos. Lássuk meg gyermekünk gyengeségeit és erősségeit, szemléljük kicsit kívülállóként. Az elfogultság ebben az esetben is inkább hátrány, mint előny.
- Azt is érdemes végig gondolni, hogy melyik iskola az, aminek az értékrendjével tudtok azonosulni, vagy fordítva, a Te és a gyermeked értékrendjével harmonizáló iskolát válassz.
- Gondolj vissza a gyermeked eddigi tanulmányaira, hogy mi tette őt boldoggá. Melyik tantárgy, melyik óra, milyen tevékenységben tudott igazán kibontakozni.
- A szülői ösztönöket nem lehet becsapni, persze csak akkor, ha hallgatsz is rá. Természetesen minden információt be kell gyűjteni a legjobb döntéshez, de azért a megérzések, az ösztönök se szoruljanak háttérbe. Ne feledd, Te ismered legjobban a gyermekedet.
- És végül a legfontosabb: Nincs rossz döntés. Egy jól megalapozott döntés, amihez minden információt megszereztél, figyeltél a gyermekedre, és a saját ösztöneidre, nem lehet rossz döntés. Adódhat, hogy később, visszanézve már nem ezt választanánk. De amikor a döntést meghozzuk, nem látunk a jövőbe. Az biztos tudjuk, hogy nincs elvesztegetni való idő, tehát igyekszünk a legjobban választani.
- Döntésünk meghozatalában sokat segíthet, ha a középiskolák nyílt napjain meglátogatjuk azokat, amelyek opcióként felmerültek. Itt találkozhat a szülő és a gyermek is a tanárokkal, az iskola légkörével, a diákokkal. Ezek a benyomások fontosak lehetnek az optimális döntéshez.
Ha sikerült a döntést meghozni, akkor már a célt is könnyű kijelölni.
Tehát megvan az iskola, ahová vágyik gyermekünk, a biztonság okáért még „B” tervet is készítettünk, mert a gyermeknek a legfontosabb a biztonság.
Ekkor kell a célhoz vezető utat meghatározni.
Tehát miből áll a felvételi eljárás? Hol írja az írásbeli felvételi tesztet? Hová járjon felvételi előkészítőre? Kell-e különórákra is járnia? Van-e szóbeli felvételi az adott iskolában, ha igen, melyik tantárgyból? Milyen félévi eredményre van szüksége, hogy esélye legyen bejutni a választott iskolába?
Ezeket a kérdéseket megválaszolva kell együtt a gyermekkel összerakni a napirendet, hetirendet.
Itt fontos szempont, hogy ne terheljük túl csemeténket, csak reális elvárásokat fogalmazzunk meg feléjük.
A szülő feladata itt a következetesség, a dicséret, és a kontroll. A gyermeknek hatalmas stressz ez az egész procedúra. Képzeljük el, hogy előttünk egy ismeretlen megmérettetés, ami kb. 6-8 hónap múlva realizálódik, és nekünk úgy kell erre felkészülni, hogy nem látjuk a miértet, a hogyant, csak azt, hogy elvárás a siker. Tehát ami nekünk egyértelmű, mert már túl vagyunk néhány hasonló helyzeten, az nekik teljesen új, teljesen idegen, és teljesen ismeretlen.
Segíteni őt az úton
Tehát segíteni kell a gyermeket abban, hogyan tud az úton maradni, ami a célig vezet. Ezen az úton lesz jónéhány olyan akadály, amiről azt gondolja, hogy nem képes túljutni rajta. És lesz, amikor kimerül, elfárad, elkedvetlenedik. Képzeld el, hogy a heti 5 nap/8 órán kívül még egy napot kell végig dolgoznod. Hát a nyolcadikos csemeték ennyit tesznek a felvételi sikeréért. A napi 6-7 tanórán kívül még 3-4 felvételi előkészítő óra, külön nyelvóra, és az otthoni házi feladatok és szóbeli tanulás a következő napra, mert ugye a félévi eredmény is számít.
Azt gondolom, hogy ezt a tempót felnőttként is nehezen bírnánk 6-8 hónapon keresztül. Tehát fogadjuk el, hogy a gyermekünknek is erőt próbáló feladat, és néha kimerül. Ekkor segítsünk regenerálódni, dicsérjük sokat a kitartásáért, erősítsük önbizalmát.
Túlterhelt gyermekek
Kineziológusként és anyaként sem értek egyet azzal, hogy ennyire túlterheltek a 13-14 évesek. De a jelen rendszerben nem tehetünk mást, mint a gyermekünket segíteni ebben a nehéz időszakban.
Nagy segítség az ilyen nehezebb időszakokban a relaxálás, a kirándulás, a mozgás/sport, a kineziológia kezelés, a Bach virágterápia alkalmazása, az Access Bars kezelés. A felvételi vizsga előtt 1-2 héttel pedig egy „Sikeresen felvételizek” kineziológia oldás lehet segítség azoknak, akik minden tőlük telhetőt megtettek a sikeres felvételijükért.
Folyamatosan figyeljük csemeténk folyadék-bevitelét, a táplálkozását is. Táplálék-kiegészítőkkel is segíthetjük az immunrendszerük működését, mert a stressz nagyban gyengíti azt.