Benned mi kelt félelmet?

A pozitív gondolkodás legnagyobb gátja a félelem. Félelem az újtól, a még számomra ismeretlentől, félelem a tapasztalatok miatt. Életünk minden területén belépnek olyan dolgok, amelyek félelmeket generálnak. Esetenként változó, hogy melyik a prioritás az életünkben, de legtöbb esetben többféle ilyen dolog úgynevezett stresszor is jelen van egyszerre. Nézzünk néhányat ezek közül.

Az időnyomás, mint stresszor

Akkor jelenik meg stresszorként, ha az idő központi kérdést foglal el a gondolataidban. Gyakran előfordul, hogy rohanásban vagy, és folyamatosan aggódsz a határidők, illetve a feladatok mennyisége miatt. Mások számára talán indokolatlanul aggódsz, hogy elkésel valahonnan, lemaradsz valamiről, kimaradsz valamiből.

Megoldásként lehetőség, hogy nézd meg a tevékenységeidet kívülről. Erre jó módszer lehet, hogy leírod egy napod, de még jobb, ha egy heted feladatait. Úgy, ahogy és amikor azt elvégezted. Majd nézd meg utólag, mintha egy ismerősöd heti tevékenységeit néznéd át. Keresd meg azokat a pontokat, ahol esetleg túlvállaltad magad, vagy olyan dologra szántál időt, ami nem Neked, hanem valaki másnak volt fontos. Azt is meg lehet találni, hogy mikor volt halogatás miatt időcsúszásod. Ezek ugyanis mind félelemből, megfelelni akarásból fakadnak.

A teljesítmény, mint stresszor

Az ember életében folyamatosan jelen van a teljesítmény és a versengés. Előfordul, hogy félsz a hibázástól, kudarcoktól vagy büntetéstől, és emiatt halogatod vagy elkerülöd a teljesítményhelyzetet, versenyhelyzetet? Ennek hátterében általában önértékelési probléma, vagy az önismeret hiánya áll.

Van, akit motivál, és van, akit frusztrál a versenyhelyzet. Sokféle lehetőség van már arra, hogy megismerjük magunkat. Ilyen lehet pl. a pszichológia, a kronobiológia, a kineziológia. Mindegyik módszer a Te nyitott hozzáállásoddal és aktív közreműködéseddel válik hatékonnyá. Ekkor feltárul előtted a valódi éned, és el tudod dönteni, hogy Te melyik csoportba is tartozol. Nem kell mindenkinek egyformán működnie.

Kapcsolati streszorok

A kapcsolati konfliktusok munkahelyeken, magánéletben rendszeresen megjelenő helyzet.  Pl. kommunikációs félreértések, alkalmazkodási nehézségek, megbecsülés és elismerés hiánya, önértékelés sérülése. A kapcsolatok minősége nemcsak pszichés vonatkozásban, de az egészség szempontjából is nagyon fontos.

Életmód tanácsadóként és kineziológusként is az a tapasztalatom, hogy ezeken a helyzeteken tudunk a legnehezebben változtatni. Ezt az indokolja, hogy figyelünk az interakciókra, a másik ember reagálásaira, és ez többször megállíthat, tántoríthat, visszahúzhat minket. Sokszor leírták már, hogy olyan emberekkel vedd körbe magad, akik tisztelnek, akik között jól érzed magad. Hogyan is tudod ezt megvalósítani? Ebben az esetben is igen nagy szükség van az önismeretre, az egészséges mértékű önbizalomra. Csak abban az esetben tudsz tudatosan dönteni, ha kellő önbizalommal rendelkezel. Elhiszed, hogy jogod és lehetőséged a változtatás. Pl. ha a munkahelyi környezetben nem érzed jól magad, akkor mérlegelj. Neked kellene jobban alkalmazkodni? Vagy valamilyen félreértésen alapszik a konfliktus? Érdemes tenni a jó viszony megtartásáért/kialakításáért? Vagy inkább egy új munkahely lesz a megoldás? Fontos, hogy mindig érezd, hogy a Te kezedben van a döntés, Te irányítod a saját életedet. Te vagy felelős azért, hogyan is érzed magad kapcsolataidban. Mert csak saját magadon tudsz dolgozni, saját önismeretedet tudod fejleszteni, Neked abban van kompetenciád. Erre több módszer létezik például a kineziológia segíthet felszínre hozni és feloldani a blokkjaidat.

 

Fontos, hogy legyenek céljaid!

Ismeretes egy tanulmány is a pozitív életszemlélet hatásáról, amit Kopp Mária, elismert orvos és pszichológus és munkatársai végeztek arról, hogy mennyire van hatalmunk a saját életük irányításában. Megkérdezték a vizsgált személyeket hogy mik a jövőbeni terveik, céljaik. Két csoportot vizsgáltak. Az egyik csoportból álló tagok mertek nagyot álmodni csoport, a másik csoport tagjai magát a kérdést is rossz néven vették, úgy gondolták örülnek, ha a holnapra fókuszálnak, nemhogy a jövőre. 10 év múlva, akik mertek nagyot álmodni, mind-mind rajta voltak azon az úton, ami a cél megvalósításhoz vezet, vagy már célt is értek, míg azok, akik nem mertek álmodni, nem is értek el nagy célokat, illetve ami még rosszabb, hogy egy részük  nem él, illetve különböző betegségek alakultak ki náluk. Szív és keringési zavarok, daganat, függési betegségek, depresszió.

Tovább gondolva ezt a tanulmányt, megállapíthatjuk, hogy az életben nagyon fontos, hogy legyen célunk. Mi is a cél? Talán úgy is definiálható, hogy az a valami, amit a vágy hoz létre és folyamatosan táplálja az úton, amíg el nem érjük azt a vágyott dolgot vagy állapotot. De az is sokszor tapasztalható, hogy úgy fogalmazunk, hogy de jó lenne, szeretnék, majd egyszer, stb. Ezekben a megfogalmazásokban hiányzik a vágy. A valódi nagy-nagy vágy, amit a mi valódi nagy-nagy cselekvő akaratunkkal tudunk megvalósítani. Persze sokszor mondják a szkeptikusok, hogy mennyire sok probléma és előre nem látható dolog jöhet akadályként. Egy-egy ilyen nagyobb akadály pedig elveheti a kedvét az embernek, vagy akkorára nő az a probléma, hogy eltakarja a célt, és már el is felejtjük, mi is volt a cél.

Haladj a saját tempódban!

Ezért azt javaslom, hogy amikor megtalálod a Te nagy-nagy vágyadat, azt fogalmazd meg úgy, hogy célként működhessen. Majd a mostani helyzeted és az áhított cél közötti utat oszd fel kisebb egységekre, és itt is jelölj ki a nagy célhoz tartozó mikro-célokat. Miért is jó ez? Mert amikor elérsz egy-egy ilyen mikro-célhoz, azt sikerként tudod értékelni, érzékeled, hogy egy egységnyivel közelebb kerültél a nagy-nagy áhított célodhoz.

És ez a pozitív attitűd, vagyis a dolgokhoz, feladatokhoz való hozzáállás, a pozitív gondolkodás, az előre tekintés, a célok megteremtése motivációt, hajtó erőt ad neked. Ez pedig a szervezetedben is pozitív változásokat eredményez, megnő a vitalitás, az energia. Ezáltal még könnyebben fókuszálsz a célodra, és kevésbé veszel tudomást az akadályozó tényezőkről.