Egészségesebbé, magabiztosabbá és boldogabbá tesz az egyik legalapvetőbb emberi szükséglet kielégítése

 

“A mozgás a király. A táplálkozás a királyné. Együtt övék a királyság.”
– Jack LaLanne

 

Életmódváltás - mozgás az egészségért

Biztosan megtapasztaltátok már, hogy aki sokat ül vagy áll, esetleg feküdnie kell huzamosabban, mennyire nehezére esik mozogni, fáradtnak, nehéznek érzi magát. Ennek oka az, hogy a mozgás bizony alapvető emberi szükségletünk. Hatással van az egész szervezetre szomatikus, mentális és pszichés vonatkozásban. Mit is jelent ez?

  • A mozgás szomatikus hatása: javítja a keringési rendszer működését, fokozza a szív munkáját, vérbőséget hoz létre, oldja az energia blokkokat. Megfigyelhető regeneráló, salaktalanító, izomlazító, fájdalomcsillapító hatása. Aktiválja az immunrendszert, erősíti a kötőszövetet, javítja a bőr struktúráját.
  • A mozgás mentális hatása: a mozgás, cselekvéshez kötöttség segíti az érzelmi és értelmi fejlődést.
  • A mozgás pszichés hatása: javul az önértékelés, önelfogadás, önszabályozás, problémamegoldás. Segíti az ember eligazodását a világban, javulnak a társas kapcsolatok, az alkalmazkodás, a másság elfogadása.

A mozgás támogatja a testi, szellemi és lelki harmóniát. Épp ezért nemcsak a fiatalok esetén, de felnőtt korban és az idősödő korosztály számára is elengedhetetlen fontossággal bír. Hiszen a felnőtt felelős a saját egészségi állapotáért, egészségkultúrájáért. Mozgás hatására javul az erőnlét, a közérzet, a derű, az optimizmus, siker érzése, alkalmazkodóképesség, küzdőképesség.

Az időskor a fizikai leépülés ideje. Gyengül az anyagcsere, az izomzat és a csontozat, az ízületek kopnak, a krónikus betegségek aránya nő. A mozgásnak idős korban is fejlesztő, erősítő, gyógyító hatása van, jobb életminőséget, erőnlétet biztosít.

Milyen mozgás való nekem?

Nagyon sokféle mozgásforma közül választhatjuk ki az igényünknek, korunknak, lehetőségeinknek megfelelőt. Ami fontos, hogy olyan mozgást válasszunk, amit szívesen végzünk, egészségi állapotunknak megfelelő, és örömet okoz. Néhány példa, hogy különböző személyiségtípusú embereknek milyen mozgásformák ajánlottak:

  • Kolerikus: sprint, edzőterem, aerobik, küzdősportok
  • Közepes szangvinikus: csapatjátékok, sprint, minden, ami gyors, újdonságot hoz
  • Flegmatikus: kitartó, lassú, nyugodt. Ez alapján pl. jóga, futás, pilátesz
  • Érzékeny kolerikus: boksz, futás, úszás

Kronobiológia Debrecen

Választhatunk a különböző természetgyógyászati mozgásterápiák közül is. Ezek közül néhányat röviden ismertetek, talán akad köztük olyan, amit még nem ismersz, de szívesen kipróbálnád.

  • Euritmia, mely egy ősi mozgásforma. Folyamatos tánc koreográfia nélkül, a lélek tánca.
  • Jóga, mely Indiában kialakult több ezer éves mozgás- és meditációs rendszer. Célja a tudatos élet, az önmegismerés, az önfegyelem kialakítása. Technikai elemei közé tartoznak a testgyakorlatok, ászanák, légzés, tudat összpontosítás, lazítás, meditálás. javítja a fizikai test erejét, rugalmasságát, energia ellátását, az anyagcserét. Serkenti a vérkeringést, nyújtja az izmokat, szalagokat, kedvezően befolyásolja a gerinc állapotát. Formálja az érzelemvilágot, javítja az önértékelést és az önbecsülést. Mértékletességre és tudatosságra nevel, meghosszabbítja az életkort.
  • Csikung, egy Kínából származó tradicionális önfejlesztő módszer, amely a meridián energia keringésének testtartásokkal, mozdulatokkal, légzéssel és figyelem segítségével történő irányításán alapszik.
  • Taichi, amely egy meditációs mozgás, relaxációs mozgás, és harci művészet. Lassú, kecses, könnyed mozdulatformából álló mozgásokon alapszik.
  • Callanetics, amely a klasszikus balett elemeire épülő gyakorlatsor. Óvatos, pontosan végzett mozdulatok lassú ismétlése. Testformáló, tartásjavító, egészségmegőrző módszer.
  • Táncterápia, mely különböző típusú, gyakran rituális táncok, illetve néptánc, terápiás csoportokban alkalmazva.
  • Alexander módszer, melynek lényege, hogy a testtartás, a beszéd és a lelkiállapot között összefüggés van. Tükör előtt gyakorolva kiigazítja a tartáshibákat, melynek következtében a javított testtartás mintája rögzül. Ennek hatására a pszichés problémák megszűnnek, pl. a beszédhiba vagy a szorongás.

Természetgyógyászati mozgásformák

Masszázs

Itt még megemlítem a mozgatásterápiát, azaz a masszázs lehetőségét és fontosságát is. A masszázs javítja az izomtónust, az ízületek megfelelő mozgatását, a helyes testtartást, elősegíti a vér- és nyirokkeringést, egyensúlyban tartja a hormon és idegrendszert, javítja a lelkiállapotot.

Természetgyógyászati mozgatásterápiák:

  • Shiatsu, mely az akupresszúra Japánban kifejlesztett változata, kezeli az akupunktúrás pontokat és a meridiánokat.
  • Thai-masszázs, mely a hagyományos thai orvoslás egyik alappillére. A masszázs az egész szervezetre hat, preventív, jó közérzetet fokozó módszer.
  • Relaxációs masszázs, mély relaxációban történő általános masszázskezelés. Alkalmazható stresszoldásra, testi-lelki-szellemi regenerációra, öngyógyító folyamatok beindítására.
  • Yumeiho, melynek gyökerei a Shaolin iskoláig vezethetők vissza. A testszimmetria helyreállításával, az izmok lazításával, a meridián energia harmonizálásával fejti ki hatását.
  • Manuális terápia, mely a mozgásrendszer élettanával, biomechanikájával foglalkozik. A manuális terápia technikájának alkalmazásával prevenciós és rehabilitációs feladatokat is ellát.

Masszázs, mozgatásterápia

Egy dolgot azonban mindig szem előtt kell tartanunk a mozgásforma kiválasztásánál: mindig saját magunk igénye alapján válasszunk, és a fejlődést mindig saját magunkhoz mérjük!

Minden kezdet nehéz

Az első néhány alkalom mindenki számára nehezebb. Sokszor erős izomláz, és a teljesítményünkben való csalódás visszaveti a lendületet, és könnyen találunk kifogást a folytatás ellen. Jusson eszedbe ilyenkor, hogy ha pl. 500 métert tudsz futni első alkalommal, azzal is mennyivel többet teszel annál, mint aki otthon a kanapén ülve nézi a tévét. Sőt, ha az első néhány alkalommal csak gyorsan gyalogolsz 10-15 percet, már az is hatalmas lépés a cél felé. A legfontosabb, hogy örömödet leld a mozgásban, és érezd, hogy napról napra energikusabb, fittebb, formásabb, és egészségesebb vagy.

Azt tapasztalom, hogy a fiatalok, gyerekek sem mozognak annyit manapság, amennyire szükségük lenne. A mozgásfejlődésben a gyermekkor az alapok lerakásának időszaka. Születéstől 6 éves korig a funkcionális, spontán mozgás a jellemző. Ez az időszak a mozgással párhuzamosan az értelmi fejlődés alapozásának az időszaka is. Amennyiben a mozgásfejlődésben zavar keletkezik, a későbbiekben ez tanulási zavarokban és viselkedési zavarokban fog megnyilvánulni. Ilyen pl. a dyslexia, dysgraphia, hyperaktivitás, szorongás, agresszió, beilleszkedési zavarok, stb. Ezért nagyon fontosnak tartom a példamutatást már ebben a korban, majd tovább kísérve a fiatal felnőttkorig, megmutatva a mozgás örömét, és az egészségre gyakorolt jótékony hatását.

Amennyiben bármelyik mozgásformáról bővebb információt szeretnél kapni, jelezd felém nyugodtan!

Mit okoz a sport a lelkünkben?

Azért születtünk le ide a Földre, hogy boldogok legyünk. Boldogságot nagyon sokszor tapasztalhatunk, ha nem elvárásokkal éljük életünket. A mozgás például a boldogság egyik forrása. Amikor végzek egy-egy edzéssel, nagyon jó érzés tölt el. Büszke, elégedett, energikus, lelkes, vidám vagyok. Az arcomról a mosoly sokáig nem tűnik el. Számomra öröm és boldogság, hogy tettem az egészségemért, hogy könnyítek a szervezetem működésén, hogy tevékenyen részt veszek a saját életem minőségének javításában. Ilyenkor legyőzhetetlennek érzem magam, és úgy gondolom, számomra nincs akadály. A lelkem így, ezekkel az érzésekkel jelez. Jelzi, hogy jó úton vagyok. Te is add meg a lehetőséget Magadnak ezekre az érzésekre!

Mit tapasztalunk olyankor, amikor elkezdünk sportolni? Egyrészt ha kitartóak vagyunk és nem adjuk fel az első nehézségeknél, akkor a vártnál gyorsabban kezdünk el fejlődni. Meglepődünk azon, hogy már ennyit tudunk futni. Csodálkozva vesszük észre, hogy már több kilós súlyt tudunk felemelni. Örömmel nyugtázzuk, hogy már nem fáradtunk el a lépcsőn, csak úgy felszaladtunk két-három emeletet. A tükörbe nézve pedig mit látunk? Hűha, mennyivel jobban áll nekem ez a ruha, mint néhány héttel-hónappal ezelőtt! Ugye, milyen jó érzés csak belegondolni is abba, hogy azon kívül, hogy a sportolás után rögtön jó érzés tölt el minket, hosszútávon még ilyen pozitív hozadékai is vannak az új, kedvenc tevékenységünknek? Mert bizony ha valaki megtalálja a hozzá illő mozgásformát, később már el sem tudja majd képzelni nélküle az életmódját, a mindennapjait. Kezdj el keresni, próbálj ki többféle sportot is, legyél kitartó, egészséges és boldog!